donderdag 23 oktober 2008

The twilight zone


Nog zo’n schemerig onderwerp is paranormale begaafdheid. Laatst hoorde ik iets over een meisje dat niet wist dat ze een zus had, maar dit toch had aangevoeld. Na lang zoeken kwam de zus boven water. Erg prettig moet het voor de zus niet geweest zijn: het meisje voorspelde namelijk dat zuslief weldra zou sterven. Ook dit kwam even later uit.


De moeder mag natuurlijk niet ontbreken in het verhaal. Zij getuigde hoe haar dochter geen glas meer mocht vasthouden wanneer ze kwaad werd, omdat dat door alle “energie” steeds kapot sprong. Ook kaders, vazen en dergelijke zouden in geval van een woede-uitbarsting niet veilig zijn.


Als ik dit hoor, denk ik al snel: “Ja, dat zal wel, die willen gewoon aandacht.” Dat ze het dan maar bewijzen, zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Geef het meisje een glas, hang wat kaders op, maak haar kwaad, en wacht af.


Alhoewel. Ook ik heb al “speciale” dingen meegemaakt. Zo heb ik ooit twee rare dromen gehad, die ik echt niet kon plaatsen. In de eerste ging ik samen met mijn vriend naar voetbalmatch kijken. Omdat ik toen absoluut niet geïnteresseerd was in voetbal en ook in de verste verten geen plannen had om naar een voetbalmatch te gaan, dacht ik de volgende morgen: “vreemde droom.” Tot mijn vriend me ’s avonds opbelde en vroeg of ik niet naar een voetbalmatch van Anderlecht wou gaan. Zijn vader had namelijk VIP-tickets kunnen versieren, maar kon zelf niet gaan.


Een andere droom ging over een tripje naar Disneyland. Even voor we vertrokken droomde ik dat we een bevriend koppel tegenkwamen op ons kleine uitstapje. Ik had hen al even niet meer gezien, en vroeg me opnieuw de volgende dag af waarom ik dat nu had gedroomd. Ons reisje ging voorbij, niets aan de hand, tot ik een paar weken later iemand tegen het lijf loop die me vertelt dat dat bevriende koppel net op dezelfde dag in Disneyland was.


Ik denk dat iedereen wel ooit al zoiets heeft meegemaakt. Of tenminste iemand kent met zo'n verhaal, zoals het volgende. En neen, het gaat niet over de vriendin van de zus van Jef van de beenhouwer om de hoek.


Een man op leeftijd, ik zal hem hier Jean noemen, ging bijna met pensioen. Opvallend is dat Jean al heel zijn leven droomde over een trein die hij moest halen, wat altijd maar nipt lukte. Blijkbaar wist Jean op een of andere manier dat dat de trein van zijn leven was, en dat hij ooit zou dromen dat hij de trein zou missen en dus niet meer lang te leven had. En raar maar waar, Jean droomt dat hij de trein mist, sluit nog snel een levensverzekering af (waarvoor je naar de dokter moet die vaststelde dat alles in orde was) en sterft even later.


Is dit allemaal heel toevallig toeval? Of is er meer? Om eerlijk te zijn: ikzelf vind dit vooral amusante verhalen en geloof niet echt in iets paranormaal of een kracht of wat dan ook. Toch gebeuren er soms rare dingen waarvan je je afvraagt of het nu echt enkel toeval is. Alhoewel: waarom zou het niet kunnen dat we in ons hele lange leven niet een paar heel toevallige toevalligheden meemaken?

1 opmerking:

Stan Vertessen zei

Zoals het spreekwoord luidt:
"zelfs een kapotte klok staat tweemaal per dag juist".