zaterdag 15 november 2008

Strijken voor gevorderen

Velen zullen het misschien niet eens zijn met mij, maar ik begin de sportpagina's in de krant een beetje saai te vinden. Ik ben nochtans wel een sportliefhebber. Maar het zoveelste artikel over de nationale voetbalcompetitie of één of andere tenniswedstrijd gaat wat vervelen.

Met het opzet van dit blog in het achterhoogd, ging ik dus op zoek naar een obscure sport die een beetje meer aandacht verdient.
Na wat gezoek op google kwam ik uit op het lichtjes bevreemdende "Extreme Ironing".
Of het die extra aandacht waard is, laat ik nog even in het midden.

Het is bij Extreme Ironing de bedoeling dat je een extreme sport nog een beetje extremer maakt door een strijkplank, strijkijzer en wat te strijken kleren meezeult. Op die manier zou je de combinatie beleven van "the thrills of an extreme outdoor activity" en de "satisfaction of a well-pressed shirt".

De Extreme Ironing-fanaten strijken dus al bengelend aan rotswanden, in grotten, onder water, in kano's en zelfs tijdens het skydiven.

Een mens moet zich toch met iets bezig houden, nietwaar?

In 2002 vonden zelfs de eerste Extreme Ironing World Championship plaats in Duitsland. Er namen toen 80 teams uit 10 landen deel. En blijkbaar wint de sport ondertussen aan populariteit over de hele wereld.

De Britse uitvinder van deze sport, Phil Shaw, ziet het in ieder geval groots: "Het is ons doel dat de sport zo veel bekendheid vergaart dat ze een Olympische discipline wordt. Als synchroonzwemmen en curling dat kunnen, moet het ons ook lukken".

Probeer bij het bekijken van dit filmpje trouwens eens te achterhalen waar die mannen precies hun elektriciteit vandaan halen om dat strijkijzer aan de praat te krijgen. Dat mysterie zou ik toch graag opgelost zien.



Ik stel voor dat één van onze Kitchen Disaster-meisjes deze sport uit de schemerzone eens uitprobeert en er een blog over publiceert. Veel succes!

1 opmerking:

Eef Verbeke zei

Oke Els, I'm in!
Tegen volgende zomervakantie hoop ik zowel het bergbeklimmen, de speleologie en het strijken onder de knie te hebben. Komt in orde!