dinsdag 4 november 2008

De vage grens tussen liefde en mishandeling

Als er één onderwerp een schemeronderwerp bij uitstek is, dan is het wel dierennieuws. Want dieren kunnen niet praten en kunnen daarom hun enthousiasme of ongenoegen niet uiten. Of misschien maar een beetje, door met hun staart te kwispelen of zo, maar dat is nu niet echt nieuws.

Omdat ik als dierenvriend, en eigenares van de allerliefste hond ter wereld, de indruk heb dat het tijd wordt dat dieren een stem krijgen, zal ik even hun ongenoegen uiten in hun plaats.



Lana, de liefste hond ter wereld

Zo zijn er namelijk zogezegde dierenvrienden die mij, en mijn vriend de hond, enorm ergeren. Ze hebben hun dier zo lief dat die liefde uitmondt in dierenmishandeling. Ja, u raadt het misschien al, ik heb het over de Paris Hiltons van deze planeet, die denken dat hun hond een soort harig mensje is.

Ze overladen hun huisdier met luxe, waar wij zelf soms nog niet eens van kunnen dromen. Manicure en pedicure voor honden, ja echt, met nagellak en al. Kleertjes, sierraden, hondenhokken in de vorm van een miniatuurvilla, dierenvoeding waar zelfs mensen van kunnen eten, en het ergst van al: parfum!

Natuurlijk, niet alles hieraan is slecht. Het kan volgens mij geen kwaad je huisdier gezonde voeding te geven. Ook mijn hond krijgt af en toe wat soep - daar is ze dol op - en elke dag krijgt ze een pilletje om haar stijve gewrichten wat soepeler te maken. Ook een hondenhok in de vorm van een villa of een bed van 3000 dollar is geen probleem. Alleen wat weggegooid geld, want een hond is geen mens en merkt geen verschil tussen een basic hondenhok en één in de vorm van een villa.

Maar de rest! Honden hebben geen kleren nodig, hun vacht is hun jasje. Stel je eens voor dat je een bontjas zou dragen, en ze er dan nog eens zo een onnozel vestje over wringen. Bovendien worden die hondenjasjes vaak te strak aangespannen waardoor de hond er vreselijk veel last van heeft.

Een hond moet je ook niet wassen, die wast zichzelf. Zijn eigen geur is voor een hond zelfs heel belangrijk, en door hem te wassen doe je dan meer kwaad dan goed. Het is ook normaal dat het haar van een hond vettig is, want op die manier wordt enkel de vacht nat en dringt regen niet door tot op de huid. En ja, als je met je hond gaat wandelen en het regent, dan stinkt je hond naar natte hond. Maar eigenlijk is dat normaal, want het is ook een natte hond.

Maar het ergst van al vind ik de hondenparfums. Je maakt je hond hier helemaal niet gelukkig mee! Honden houden van andere geurtjes: modder, uitwerpselen, enzovoort. Daarom rollen ze zich hier ook zo graag in. En ik betwijfel dat hondjes houden van muntspray voor een frisse adem.

Daarom is mijn boodschap vanwege alle honden in de wereld: honden zijn geen mensen, behandel hen ook niet zo. Honden houden van wandelen, spelen, zich vuil maken en eten. En dus niet van een pedicure, een dagje hondenkuuroord of een afspraak met de hondekapper om hun haar te verven.

Geen opmerkingen: